Most érkezett: Németország bődületes hibát követett el, Magyarország már győzelmet ünnepel

Berlinben nem adták meg az engedélyt, Szijjártó Péter azonnal lecsapott.

Az Alphabet tulajdonában lévő Waymo jövő héten megkezdi az önvezető járművek tesztelését a japán főváros közútjain. Bár a vállalat még nem döntött arról, hogy elindítja-e robotaxi-szolgáltatását az országban, a tokiói megjelenést így is mérföldkőnek tekinti. A tesztelés elsődleges célja a japán közlekedési környezet sajátosságainak feltérképezése.
A szerző a Makronóm elemzője.
A világ egyik legnagyobb önvezetőjármű-fejlesztője most először lép ki az Egyesült Államok határain túlra. A Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymo eddig elsősorban az arizonai Phoenixben és San Franciscóban futtatta robotaxi-szolgáltatását, ám Tokióval egy teljesen új, sokkal komplexebb közlekedési környezetben teheti próbára a technológiáját. A japán főváros szűk utcái, bal oldali közlekedése és zsúfolt forgalma komoly kihívás elé állítja az önvezető rendszereket – a cég szerint éppen ezért ideális terep a további fejlesztésekhez.
A projekt célja, hogy adatokat gyűjtsenek a japán vezetési stílus jellegzetességeiről, beleértve a baloldali közlekedést és a sűrű városi környezetben történő navigációt.
„Tokióban ugyanazokat az elveket követjük, amelyek az Egyesült Államokban is vezérelnek minket: elkötelezettek vagyunk a biztonság mellett, valamint arra törekszünk, hogy elnyerjük a helyiek bizalmat, és együttműködünk a városvezetéssel” – nyilatkozta Nicole Gavel, a Waymo üzletfejlesztési és stratégiai partnerségekért felelős vezetője.
A járműveket egyelőre kézi irányítással vezetik a térképezési adatok gyűjtése érdekében, és a helyi taxiflotta-üzemeltető, a Nihon Kotsu felügyeli őket. Körülbelül 25 kocsit küldenek Japánba, az elsőt már észlelték is egy tokiói parkolóban.
Egy a LinkedInen megjelent, fényképeket posztoló felhasználó szerint a Waymo mérnökei nagy fába vágták a fejszéjüket, ugyanis, ahogy említettük, Tokió tele van szűk, kanyargós utakkal és rengeteg gyalogossal.
Annak ellenére, hogy a vállalat járművei csak most érkeztek meg a városba, a Waymo elmondása szerint már előkészítették a terepet. Kiképezték a GO – egy népszerű japán taxialkalmazás – sofőrjeit és flottamenedzsereit, emellett egyeztettek a helyi tisztviselőkkel, kormányzati szervekkel és intézményekkel.
A Waymo jelenleg San Franciscóban, Los Angelesben, Phoenixben és Austinban üzemeltet robotaxi-szolgáltatást, és a közeljövőben tervezi a bővítést a Szilícium-völgyben, Atlantában, Miamiban és Washingtonban, de azt is bejelentették, hogy San Diegóban és Las Vegasban is terjeszkednének.
Miközben a Waymo Japánban teszteli a járműveit, Kína is igyekszik felfuttatni saját vezető nélküli technológiáját. A Baidu Apollo Go robotaxi-szolgáltatása ugyanis tavaly év végén már 1,1 millió fizetős, teljesen önvezető fuvart bonyolított le az országban, és Hongkongban is el akar indulni. A Waymóhoz hasonlóan az Apollo Go hetente átlagosan 200 ezer fizetett utat bonyolít le.
Az autonóm gépjárművek piaca dinamikus növekedés előtt áll, amit a technológiai fejlődés, a kormányzati támogatások és a fogyasztói igények egyaránt hajtanak. A Global Market Insights előrejelzése szerint az önvezető autók globális piaca tavaly 1,8 ezermilliárd dolláros értéket ért el, és idéntől 2034-ig várhatóan 11,1 százalékos éves átlagos növekedési rátával (CAGR) bővül, elérve a 4-5 ezermilliárdot. Mindez részben az olyan robotaxi-szolgáltatások terjedésének köszönhető, mint amilyet a Waymo is fejleszt, valamint az olyan nagy piacok fokozott részvételének, mint Japán, Kína és az Egyesült Államok.
Egy másik forrás, a Mordor Intelligence azt prognosztizálja, hogy az autonóm autók piaca idén 47,84 milliárd dollárról indul, és 2030-ra 133,32 milliárdra nő, 22,75 százalékos CAGR mellett. Ez az eltérés a becslésekben részben abból adódik, hogy a különböző elemzések eltérő szegmensekre (pl. személyautók, teherautók, robotaxik) és földrajzi területekre fókuszálnak. Japán esetében a piac bővülését segíthetik a kormány smart city programjai, amelyek az idősek és a vidéken élők számára célzott önvezető közlekedési megoldásokat támogatnak, például a Nissan 2027-re tervezett autonóm fuvarozási szolgáltatását.
Az önvezető autók piacának bővülése nemcsak gazdasági lehetőségeket teremt, hanem jelentős társadalmi és környezeti hatásokkal is jár. Japánban, ahol a kormány 2050-re karbonsemlegességet tűzött ki célul, a Waymo elektromos Jaguar I-PACE járműveinek használata összhangban áll az ország fenntarthatósági törekvéseivel. Ezek a teljesen elektromos modellek csökkenthetik a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást, ami különösen fontos egy olyan nagyvárosban, mint Tokió, ahol a légszennyezés és a klímaváltozás hatásai kiemelt figyelmet kapnak. A japán kormány „Zöldnövekedési Stratégiája” (Green Growth Strategy) is támogatja az elektromos és autonóm járművek elterjedését, célul tűzve ki, hogy 2035-re az új autók 100 százaléka elektromos legyen.
A Waymo tokiói tesztjei emellett hozzájárulhatnak a közlekedésbiztonság javításához, ami szintén kulcsfontosságú. A közúti balesetek világszerte komoly problémát jelentenek: az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente mintegy 1,2 millió ember veszíti életét balesetekben, és további 20–50 millió sérül meg. Japánban, bár a baleseti statisztikák jobbak a globális átlagnál (2022-ben 2533 halálos áldozat), az önvezető technológia további csökkenést hozhat, különösen az idősek körében, akik a balesetek jelentős hányadában érintettek. A Waymo rendszerei, amelyek emberi hibák – például figyelmetlenség vagy fáradtság – nélkül működnek, potenciálisan több ezer életet menthetnek meg, és csökkenthetik a balesetekből eredő gazdasági károkat, amelyek világszerte évente több százmilliárd dollárra rúgnak.
További társadalmi előny, hogy az önvezető autók – mint fentebb megemlítettük –javíthatják a mobilitást Japán elöregedő társadalmában. Az ENSZ előrejelzései szerint ugyanis 2030-ra az ország lakosságának több mint egyharmada 65 év feletti lesz, és sokan közülük már nem vezethetnek. A Waymo robotaxi-szolgáltatása azonban lehetővé teheti számukra az önálló közlekedést, csökkentve ezzel a vidéki területek elszigeteltségét és támogatva az életminőség javulását. Ez egyúttal gazdasági előnnyel is járhat, hiszen a mobilitás fenntartása serkentheti a helyi gazdaságokat.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: X/Waymo
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.